"Reklama zadarmo" aneb Hledáme témata
Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že PR je reklama skoro zadarmo. Tedy že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“. Netuší, že PR znamená intenzivní práci nejen agentury, ale také klienta.
Michaela Procházková, Account Director
25. března 2021
Musíme totiž společně nacházet témata, která jsou pro média užitečná. A také je zajímavě zabalit. Není problém poslat zprávu, že firma má nový výrobek XY. Ale je to k ničemu, protože takovou zprávu většinou nikdo neotiskne a odpoví „Kupte si advertorial“.
Jsou ale další možnosti. Třeba získat ve firmě zajímavá data o chování zákazníků (kvalitní datamining je mimochodem věc, která řadě firem zoufale chybí), k tomu přidat nějaký pěkný průzkum a navrch přihodit nezávislého experta, který bude mluvit o trendech. Případně to celé můžete zabalit do kreativní rozesílky – takže tiskovou zprávu novinářům přiveze medvěd na koloběžce (přeháním 😊). Jenže to znamená namísto obyčejného napsání textu třeba dva týdny práce na všech frontách a nějaké ty náklady. PR prostě není reklama zadarmo. Když chcete článek, který je pro cílovku - na rozdíl od reklamy - vysoce důvěryhodný, musíte do toho investovat hodně času a peněz.
Naše rada: pokoušíme se rozeznávat klienty, kteří tohle dokážou pochopit. S takovými spolupracujeme třeba už dvacet let. Naopak u těch, kteří jedou na úplně jiném uvažování, vůbec do výběrového řízení nejdeme. Nebo se s nimi v průběhu tendru rozloučíme. Už párkrát se nám stalo, že klient po našem vysvětlení, že PR pro něj bude znamenat hledání témat a práci navíc, raději tendr zrušil a dal peníze do inzerce.
SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW
Autorizace: Dají nám to přečíst?
Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?
„Reklama zadarmo“: Hledáme témata
Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že public relations je reklama skoro zadarmo. Tedy, že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“.
Cool tiskovka? Uděláme ji na poli!
Jedním z těžkých úkolů je klientům vysvětlovat, jak kontraproduktivní je, když prostor pro tiskovku bude co nejvíc „cool a in-line“ s marketingovým positioningem.
Tisková zpráva: pecka nebo k ničemu?
Jeden z „nejlepších“ způsobů, jak pálit čas a peníze v PR je chrlení tiskových zpráv. Klientům vysvětlujeme, že tisková zpráva je dnes nejméně efektivní nástroj.
Ohlédnutí do doby PRavěké
25 let? To je tak dávno, že jsem spoustu věcí už úplně zapomněla. Ale podstata práce se asi nemění. Největší rozdíl byl v používání technologií.
Home office? Samozřejmě!
V poslední době se hodně diskutuje o regulaci práce z domova. Od úhrady údajných nákladů zaměstnance až po věci jako pojištění. Stát zase hodlá regulovat něco, co už dávno funguje ke spokojenosti všech stran i bez něj.
Nabízíme „Exkluzivní rozhovor“
Typická situace: do ČR přijíždí vysoce postavený manažer klienta. A chce dát do médií několik rozhovorů. Jak na to? Za prvé si musíte vybrat tituly.
Média jsou objektivní. Nebo ne?
Fakt, že řada výstupů v médiích není objektivních, je jasný. Důvody jsou různé. Na prvním místě je to tak, že média jsou „hlídacími psy demokracie“.
Proč jsme podpořili knížku o PR
Řada z nás v agentuře jsme bývalí novináři, a proto víme, jak to v redakcích chodí. Bohužel to často nevědí někteří kolegové v PR ani manažeři klientů.
Image vytváří vše, co děláme
Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád velmi jednoduché.
Krize z nedostatku informací
Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, …
Nic to nechce, jen psát lehce
Jak udělat firemní magazín tak, aby byl čtivý, redakce se při tvorbě nezbláznila a z tiskárny vyjel včas a radost pohledět? V tomto textu si řekneme pár zásad …