Dají nám to přečíst?

Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?

Radka Mlejnková, Key Account Manager
26. července 2021

Když přijede CEO velké nadnárodní firmy a my pro něj zařídíme rozhovor, většinou ani jeho, ani nikoho z jeho globálního PR týmu nenapadne, že by měli chtít „autorizaci“. Prostě vědí, že co pan šéf vypustil z pusy, to může novinář napsat. A stěžovat si můžeme maximálně ex post, pokud by novinář napsal něco, co příslušný manažer neřekl (v této souvislosti není nic špatného na tom, pokud si klíčový rozhovor, stejně jako novinář, nahrajete).

Na druhou stranu je běžné, pokud jde o složitější problematiku, s novinářem dohodnout náhled faktů. Tedy zkontrolovat, jestli v článku nebo rozhovoru není faktická chyba. To by nebylo dobré ani pro nás, ani pro příslušného novináře. Jestliže totiž krátíte hodinový rozhovor na nějaký přijatelný rozměr, může se stát, že se něco významově posune. Kontrola faktů ale neznamená, že začnete článek předělávat.

Takže apel do řad nás píárů: vždycky si s klientem vyjasněte předem, že autorizace ve smyslu přestylizování nebude, a vysvětlete mu, že pro případné vylepšení stylistiky má novinář editora, ne jeho. Můžeme opravit fakta, která novinář nesprávně zachytil, nic víc nic míň.

A ještě dodatek: jak je to s off record rozhovorem? Tam, kde novináře známe a předem se domluvíme, off-record funguje. Jde o důležitý nástroj naší práce, protože jsou informace, které nelze zveřejnit, ale novináři by je měli vědět. Doplňují jim totiž celkový obrázek a vysvětlují souvislosti. Nejhorší ale je, když se nějaký vysoce postavený šéf rozhodne být zajímavý. Začne mluvit „off-record“ a vypouští natolik lákavé informace, že je novinář prostě napsat musí. Je to totiž jeho práce.

SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW

Autorizace: Dají nám to přečíst?

Autor: Radka Mlejnková | 26. července 2021

Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?

„Reklama zadarmo“: Hledáme témata

Autor: Michaela Procházková | 25. března 2021

Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že public relations je reklama skoro zadarmo. Tedy, že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“.

Cool tiskovka? Uděláme ji na poli!

Autor: Zdenka Učňová | 7. února 2022

Jedním z těžkých úkolů je klientům vysvětlovat, jak kontraproduktivní je, když prostor pro tiskovku bude co nejvíc „cool a in-line“ s marketingovým positioningem.

Tisková zpráva: pecka nebo k ničemu?

Autor: Vojtěch Jurásek | 20. července 2020

Jeden z „nejlepších“ způsobů, jak pálit čas a peníze v PR je chrlení tiskových zpráv. Klientům vysvětlujeme, že tisková zpráva je dnes nejméně efektivní nástroj.

Home office? Samozřejmě!

Autor: Martin Frýdl | 6. června 2023

V poslední době se hodně diskutuje o regulaci práce z domova. Od úhrady údajných nákladů zaměstnance až po věci jako pojištění. Stát zase hodlá regulovat něco, co už dávno funguje ke spokojenosti všech stran i bez něj.

Nabízíme „Exkluzivní rozhovor“

Autor: Martin Frýdl | 2. prosince 2021

Typická situace: do ČR přijíždí vysoce postavený manažer klienta. A chce dát do médií několik rozhovorů. Jak na to? Za prvé si musíte vybrat tituly.

Média jsou objektivní. Nebo ne?

Autor: Martin Frýdl | 15. listopadu 2021

Fakt, že řada výstupů v médiích není objektivních, je jasný. Důvody jsou různé. Na prvním místě je to tak, že média jsou „hlídacími psy demokracie“.

Image vytváří vše, co děláme

Autor: Martin Frýdl | 11. září 2017

Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád velmi jednoduché.

Krize z nedostatku informací

Autor: Jan Klíma | 2. dubna 2018

Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, …