Dají nám to přečíst?
Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?
Radka Mlejnková, Key Account Manager
26. července 2021
Když přijede CEO velké nadnárodní firmy a my pro něj zařídíme rozhovor, většinou ani jeho, ani nikoho z jeho globálního PR týmu nenapadne, že by měli chtít „autorizaci“. Prostě vědí, že co pan šéf vypustil z pusy, to může novinář napsat. A stěžovat si můžeme maximálně ex post, pokud by novinář napsal něco, co příslušný manažer neřekl (v této souvislosti není nic špatného na tom, pokud si klíčový rozhovor, stejně jako novinář, nahrajete).
Na druhou stranu je běžné, pokud jde o složitější problematiku, s novinářem dohodnout náhled faktů. Tedy zkontrolovat, jestli v článku nebo rozhovoru není faktická chyba. To by nebylo dobré ani pro nás, ani pro příslušného novináře. Jestliže totiž krátíte hodinový rozhovor na nějaký přijatelný rozměr, může se stát, že se něco významově posune. Kontrola faktů ale neznamená, že začnete článek předělávat.
Takže apel do řad nás píárů: vždycky si s klientem vyjasněte předem, že autorizace ve smyslu přestylizování nebude, a vysvětlete mu, že pro případné vylepšení stylistiky má novinář editora, ne jeho. Můžeme opravit fakta, která novinář nesprávně zachytil, nic víc nic míň.
A ještě dodatek: jak je to s off record rozhovorem? Tam, kde novináře známe a předem se domluvíme, off-record funguje. Jde o důležitý nástroj naší práce, protože jsou informace, které nelze zveřejnit, ale novináři by je měli vědět. Doplňují jim totiž celkový obrázek a vysvětlují souvislosti. Nejhorší ale je, když se nějaký vysoce postavený šéf rozhodne být zajímavý. Začne mluvit „off-record“ a vypouští natolik lákavé informace, že je novinář prostě napsat musí. Je to totiž jeho práce.
SDÍLÍME S VÁMI
NAŠE NÁZORY A KNOW-HOW
Autorizace: Dají nám to přečíst?
Autorizace rozhovoru klienta s novinářem. Vyžadovat ji nebo ne, když většina velkých médií autorizaci ve svých profesionálních kodexech zakazuje?
„Reklama zadarmo“: Hledáme témata
Jsou zadavatelé, kteří si myslí, že public relations je reklama skoro zadarmo. Tedy, že řeknou „přineste mi kampaň a já vám povím, jestli se mně líbí.“.
Cool tiskovka? Uděláme ji na poli!
Jedním z těžkých úkolů je klientům vysvětlovat, jak kontraproduktivní je, když prostor pro tiskovku bude co nejvíc „cool a in-line“ s marketingovým positioningem.
Tisková zpráva: pecka nebo k ničemu?
Jeden z „nejlepších“ způsobů, jak pálit čas a peníze v PR je chrlení tiskových zpráv. Klientům vysvětlujeme, že tisková zpráva je dnes nejméně efektivní nástroj.
Ohlédnutí do doby PRavěké
25 let? To je tak dávno, že jsem spoustu věcí už úplně zapomněla. Ale podstata práce se asi nemění. Největší rozdíl byl v používání technologií.
Home office? Samozřejmě!
V poslední době se hodně diskutuje o regulaci práce z domova. Od úhrady údajných nákladů zaměstnance až po věci jako pojištění. Stát zase hodlá regulovat něco, co už dávno funguje ke spokojenosti všech stran i bez něj.
Nabízíme „Exkluzivní rozhovor“
Typická situace: do ČR přijíždí vysoce postavený manažer klienta. A chce dát do médií několik rozhovorů. Jak na to? Za prvé si musíte vybrat tituly.
Média jsou objektivní. Nebo ne?
Fakt, že řada výstupů v médiích není objektivních, je jasný. Důvody jsou různé. Na prvním místě je to tak, že média jsou „hlídacími psy demokracie“.
Proč jsme podpořili knížku o PR
Řada z nás v agentuře jsme bývalí novináři, a proto víme, jak to v redakcích chodí. Bohužel to často nevědí někteří kolegové v PR ani manažeři klientů.
Image vytváří vše, co děláme
Dokud to standardní politické strany nepochopí, budou to mít populisté v bílých košilích s rozhalenkami pořád velmi jednoduché.
Krize z nedostatku informací
Ačkoliv to může vypadat absurdně, největší škody při krizové komunikaci obvykle způsobí prostý fakt, že ten, kdo má komunikovat s médii, přesně neví, …
Nic to nechce, jen psát lehce
Jak udělat firemní magazín tak, aby byl čtivý, redakce se při tvorbě nezbláznila a z tiskárny vyjel včas a radost pohledět? V tomto textu si řekneme pár zásad …