Slušná káva aneb jak vytrolit novináře
Korporátní komunikace pro LMC
Někdy se vyplatí schválně trochu naštvat novináře. Všimnou si problému, vyzkouší si na vlastní kůži, jaké to je být jeho součástí a rádi o celé věci napíšou. Jen musíte najít hranici, kam až se dá zajít.
Martin Frýdl
Executive Partner
KONTEXT A VÝZVA
Česká personalistika trpí nešvarem. Odpověď na svůj životopis nedostane včas (do 14 dnů) 68 % lidí. To poškozuje image firem, ale také našeho klienta LMC. Lidé ztrácejí důvěru v celý systém zprostředkování práce. Kampaň AC&C PR ukázala, jaké to je, když vás někdo ignoruje. Klient schválil i odvážný krok „vytrolit“ novináře.
ŘEŠENÍ
Novináře i cílové skupiny jsme chtěli vystavit osobní zkušenosti se situací, kdy je druhá strana ignoruje. Vytvořili jsme fiktivní firmu Slušná káva a dali jí do vínku web i FB stránku. Novinářům jsme nabídli dovoz kávy do kanceláře, kávu jsme také prodávali ve stánku na ulici. Zákazníky u stánku jsme ale nechávali čekat. Kávu jsme novinářům nepřivezli a nereagovali ani na stížnosti. Účel hry jsme odhalili den poté na tiskové konferenci – novináři šli na TK LMC „k problému na trhu práce“ a teprve na místě se dozvěděli, že Slušná káva, která je naštvala, jsme byli my. V tu chvíli pochopili, jak se cítí lidí, kterým na jejich zaslaná CV nikdo neodpovídá.
VÝSTUPY A VÝSLEDKY
O Slušné kávě se dozvědělo během 14 dnů ve 20 článcích 6,017 mil. lidí online, 1,28 mil. v denících a odborných médiích, včetně těch nejzásadnějších v Blesku, Právu a na iDnes.cz. Kampaň na Facebooku jsme mířili na personalisty, video vidělo 33 709 lidí, průměrně 2:36 minut, na web Slušné kávy jsme přivedli 136 930 lidí. Počet včasných odpovědí na zaslané životopisy se v důsledku celé kampaně zvedl z 38 na 47 %.
6 mil.
zasažených čtenářů online
1,28 mil.
zasažených čtenářů v denících a odborných médiích
136 tis.
návštěvníků webu Slušná káva
POUŽITÉ NÁSTROJE
Na farmářském trhu jsme postavili stánek a (nepříliš ochotně) prodávali kávu. Ze záběrů skryté kamery jsme vytvořili video s reakcemi zákazníků, informaci o podstatě problému a komentáři expertů (viz odkaz níže). Video jsme využili jako základní nástroj v hlavní části kampaně. S argumentací nám pomohli experti - odborník na etiketu Ladislav Špaček, social media guru Eliška Vyhnánková, psycholožka Marta Boučková nebo HR ředitel Alza.cz Marek Premus. Pro spolupráci jsme získali také několik dalších influencerů na sociálních sítích, kteří pomohli rozjet „flame“ na Slušnou kávu.
A především jsme vytrolili několik desítek novinářů. Nabídli jsme jim kávu s dovozem do redakce, nepřivezli ji, na jejich stížnosti nereagovali. Až druhý den ráno na ně čekal balíček s omluvou a tiskovou zprávou. Zároveň jsme na TK odhalili spojení Slušné kávy a problému na HR trhu. Mohli jsme jim nabídnout i skutečné „oběti“, které jsme vyhledali v komentářích na Facebooku LMC a získali pro spolupráci.
DALŠÍ PŘÍPADOVÉ STUDIE
Hradní index Kláštorná Kalcia
B2C komunikace pro Kofolu
Minerálka Kláštorná Kalcia je spojená s tématem fyzické dřiny. A my jsme potřetí po sobě přišli s novým nápadem, jak na tomto spojení vystavět příběh.
Krizová komunikace k pádu Sberbank CZ
Krizová komunikace pro Garanční systém finančního trhu
Ruská vojska přepadají 24.2.2022 Ukrajinu. Ten den klienti Sberbank CZ masově vybírají vklady. Do dvou dnů banka krachuje, trhem se šíří panika.
Margaríny pro srdce i planetu
Integrovaná komunikace pro Upfield
Část Čechů pod vlivem minulosti vnímá margarín jako něco umělého a jako produkt druhé kategorie za máslem.
Sražení a nabouraní
Edukační kampaň pro Generali Českou pojišťovnu
Přeběhla vám přes cestu černá kočka? Budete mít smůlu. Přeběhla vám přes ni srna a nic se vám nestalo? Máte z pekla štěstí!
Dříč roku
B2C komunikace pro Kofolu
Představit prémiový produkt skrz obyčejné lidi – zpocené popeláře nebo utahané skladníky – to by si moc markeťáků nedovolilo. Kofola ano.
Soutěž SME EnterPRIZE
B2B komunikace pro Generali Českou pojišťovnu
Pod heslem „Budoucnost nepatří jen velkým“ spustila Generali Česká pojišťovna soutěž SME EnterPRIZE, oceňující udržitelně podnikající malé a střední firmy.
Z novináře bojovník?
B2C komunikace pro SEAT
Při launchi SEATu Arona jsme potřebovali maximálně upoutat pozornost novinářů, kteří zažili již tolik výjimečných akcí…
Jak se prodává Audi A8
B2C komunikace pro Audi
Jak oslovit maximálně vytížené lidi, špičky ve svých oborech a potenciální zákazníky nového Audi A8 a dostat je na téměř tři pracovní dny do českých hor?
Slušná káva
Korporátní komunikace pro LMC
Někdy se vyplatí schválně trochu naštvat novináře. Všimnou si problému, vyzkouší si na vlastní kůži, jaké to je být jeho součástí a rádi o celé věci napíšou.
Jedlo pre ajťákov
HR komunikace pro T-Systems Slovakia
„Pracuješ v Česku a chybí ti slovenská kuchyně?“ Tak naše kampaň lákala slovenské ajťáky.
20 let T-Mobile: Žádná nuda
Korporátní komunikace pro T-Mobile
Zábavnou formou jsme připomněli, jak se náš život za dvacet let s mobilem změnil a zároveň jsme se podívali do budoucnosti.
Olé, Olé!
B2C komunikace pro SEAT
Komunikovat operativní leasing na automobily pro fyzické osoby tak, aby se média chytla tématu, napsala o něm a objednávky se jenom hrnuly.