Pravda, nebo fake?
CSR komunikace pro T-Mobile
1x Bronzová
Česká cena za PR Lemur
Nikdo není imunní vůči fámám a dezinformacím. Nepomáhá ani vyšší vzdělání, ani sociální bublina většího města. T-Mobile to v kampani Pravda nebo Fake? ukázal zhruba dvaceti tisícům lidí přímo a dalším zhruba 5 milionům prostřednictvím mediálního pokrytí. Využili jsme populární, avšak jednoduchý formát interaktivního testu na Facebooku, který vyplnilo víc než 20 tisíc lidí, dokonce několik škol. 8 601 respondentů dokonce poskytlo své sociodemografické údaje k anonymní analýze. Všem, kdo testem prošli, jsme pak vysvětlili základy ověřování informací a kritického myšlení.
Martin Frýdl
Executive Partner
Vojtěch Jurásek
Account Director
KONTEXT A VÝZVA
Cílem projektu bylo přispět k informační a mediální gramotnosti a zároveň rozšířit povědomí o tom, že v grantové výzvě T-Mobile Pomáháme lze získat peníze na projekty v této oblasti. Cílovými skupinami tedy byl neziskový sektor, aktivní bojovníci proti fake news i široká veřejnost.
Zároveň jsme dostali od klienta za úkol, aby projekt měl přidanou hodnotu – aby se jeho účastníci dozvěděli základní informace, jak si mají správně ověřovat informace z médií a sociálních sítí. A abychom tuto message rozšířili k co nejvíce lidem.
ŘEŠENÍ
Průzkumů o schopnosti české populace rozeznat pravdu od dezinformací se objevilo v posledních letech mnoho. Mohli jsme se odlišit buď netradičním pohledem a postupem, anebo masivním množstvím dat. Zkombinovali jsme obojí: domluvili jsme spolupráci s doc. Petrem Janečkem z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, populárním sběratelem městských legend a autorem řady knih na toto téma, a vytvořili baterii příběhů, nových i starých, pravdivých, i když neuvěřitelných, a také prokazatelných lží. Pro datovou část projektu jsme získali Známého datového analytika Josefa Šlerku ze Studia nových médií (taktéž FF UK).
Inovací byl netradiční styl sběr velkého vzorku dat prostřednictvím online testu na Facebooku. Test jsme nejprve vyzkoušeli na malém vzorku na konferenci TEDx Prague (offline). Protože výsledky byly z hlediska schopnosti rozeznat pravdu od lži překvapivě špatné, rozhodli jsme se otestovat větší část populace. Využili jsme organický potenciál na Facebooku oblíbených zábavných testů a hlasování. Hned po spuštění test zaznamenal vysokou viralitu – nejen mezi zájemci o problematiku, ale i mezi novináři. O test projevily zájem i školy, část z nich vyplnila testy hromadně a výsledky svých žáků pak zasílaly souhrnně emailem. A na závěr testování jsme jeho účastníkům předložili užitečné informace o kritickém myšlení.
Výsledky z tohoto netradičního „průzkumu“ jsme zpracovali a distribuovali ve formě tiskové zprávy a kreativního balíčku (se „zázračnými“ produkty) novinářům a členům mediálních rad.
VÝSTUPY A VÝSLEDKY
Smyslem online testu bylo získat anonymizovaná data o schopnosti lidí rozeznat pravdu od výmyslu, a také inspirovat účastníky k aktivnímu posuzování validnosti předkládaných informací. Testu se zúčastnilo 20 145 lidí, svá data k anonymnímu zpracování nám poskytlo 8601 lidí. 7603 lidí si zobrazilo nebo stáhlo desatero s pravidly posouzení kvality informací.
O testu informovalo 30 médií s celkovým dosahem zhruba 5 miliónů. Informaci o projektu přinesla například České televize ve svých pořadech Studio 6, Newsroom a Sama doma, časopis Respekt nebo Český rozhlas Plus.
20 145
respondentů 8601 aktivně zapojených
30
mediálních výstupů
5
milionů zásah
1
prestižní ocenění
DALŠÍ PŘÍPADOVÉ STUDIE
Hradní index Kláštorná Kalcia
B2C komunikace pro Kofolu
Minerálka Kláštorná Kalcia je spojená s tématem fyzické dřiny. A my jsme potřetí po sobě přišli s novým nápadem, jak na tomto spojení vystavět příběh.
Krizová komunikace k pádu Sberbank CZ
Krizová komunikace pro Garanční systém finančního trhu
Ruská vojska přepadají 24.2.2022 Ukrajinu. Ten den klienti Sberbank CZ masově vybírají vklady. Do dvou dnů banka krachuje, trhem se šíří panika.
Margaríny pro srdce i planetu
Integrovaná komunikace pro Upfield
Část Čechů pod vlivem minulosti vnímá margarín jako něco umělého a jako produkt druhé kategorie za máslem.
Sražení a nabouraní
Edukační kampaň pro Generali Českou pojišťovnu
Přeběhla vám přes cestu černá kočka? Budete mít smůlu. Přeběhla vám přes ni srna a nic se vám nestalo? Máte z pekla štěstí!
Dříč roku
B2C komunikace pro Kofolu
Představit prémiový produkt skrz obyčejné lidi – zpocené popeláře nebo utahané skladníky – to by si moc markeťáků nedovolilo. Kofola ano.
Soutěž SME EnterPRIZE
B2B komunikace pro Generali Českou pojišťovnu
Pod heslem „Budoucnost nepatří jen velkým“ spustila Generali Česká pojišťovna soutěž SME EnterPRIZE, oceňující udržitelně podnikající malé a střední firmy.
Z novináře bojovník?
B2C komunikace pro SEAT
Při launchi SEATu Arona jsme potřebovali maximálně upoutat pozornost novinářů, kteří zažili již tolik výjimečných akcí…
Jak se prodává Audi A8
B2C komunikace pro Audi
Jak oslovit maximálně vytížené lidi, špičky ve svých oborech a potenciální zákazníky nového Audi A8 a dostat je na téměř tři pracovní dny do českých hor?
Slušná káva
Korporátní komunikace pro LMC
Někdy se vyplatí schválně trochu naštvat novináře. Všimnou si problému, vyzkouší si na vlastní kůži, jaké to je být jeho součástí a rádi o celé věci napíšou.
Jedlo pre ajťákov
HR komunikace pro T-Systems Slovakia
„Pracuješ v Česku a chybí ti slovenská kuchyně?“ Tak naše kampaň lákala slovenské ajťáky.
20 let T-Mobile: Žádná nuda
Korporátní komunikace pro T-Mobile
Zábavnou formou jsme připomněli, jak se náš život za dvacet let s mobilem změnil a zároveň jsme se podívali do budoucnosti.
Olé, Olé!
B2C komunikace pro SEAT
Komunikovat operativní leasing na automobily pro fyzické osoby tak, aby se média chytla tématu, napsala o něm a objednávky se jenom hrnuly.